tirsdag den 8. juni 2010

Verenas taskekort


 
Der er en del, der har spurgt om opskriften på Verenas taskekort, som jeg viste på scrapsistersbloggen. Jeg har spurgt Verena om opskriften og har fået den for et stykke tid siden. Nu kommer den endelig på bloggen. Den er faktisk ret nem at lave!



Du skal bruge:
½ ark karton
½ ark eller mere restepapir (jeg brugte inkl. fejl og stykker jeg skar forkert ca 1 ark)
dobbeltklæbende tape
crop-a-dile (hulpunch)
et stykke bånd ca. 3mm bredt, mindst 20 cm langt
en bonefolder
en skæremaskine og gerne et scoreboard (jeg har dog klaret mig uden)
en syl
to eller tre brads

Har leget lidt med kontrasten i håb om, at I kan se folderne.

Skær dit karton til, så det bliver 6"x12". Fold det ved 4", 5", 9" og 10". Brug bonefolderen til at få helt lige kanter med.



Skær to stykker mønsterpapir i størrelsen 8 cm x 3 3/4". Folderne skal være 1 cm bredde, og du skal sørge for at vende papiret, så de otte folder kommer i den side, der er 8 cm lang. Her lavede jeg mange mange fejl! På billedet viser jeg forside og bagside af mine harmonikaer. Det er vigtigt at de to yderste flapper vender opad, som på den grå harmonika, og at begge harmonikaer er foldet på samme måde!


Lav et lille hul i begge ender gennem alle lag i harmonikaen med en crop-a-dile eller lign. Det er her båndet skal igennem om lidt.



Kom båndet igennem hullerne. Det skal ca. stikke to cm ud på hver side. Men det er ikke så vigtigt præcist hvor langt.

Det er en god ide at pynte tasken udvendigt (fandt jeg ud af tsk tsk tsk), INDEN du sætter harmonikasiderne og hanken på.



Hanken laver du ved at skære et stykke karton i størrelsen 6,5"x 3/4". Jeg har pyntet med et stykke mønsterpapir også. Der sættes en brad i begge ender. Men lad være med at lukke den, den skal jo sidde fast på tasken først.




Hanken sættes fast på låget af tasken. Husk nu at pynte tasken inden alt dette. Det er meget nemmere!




Når du har pyntet tasken og sat hanken på skal siderne limes fast. Verena anbefaler at man bruger dobbeltklæbende tape. Jeg har sparet lidt og brugt det samme tape som båndet holdes fast med. Sørg for at få harmonikaen ned i bunden af tasken, for der er et stykke frit i toppen.



Tasken skulle gerne se sådan ud, bortset fra at din er pyntet på nuværende tidspunkt, ikk? Nå ja bortset fra hanken, som jeg ikke har sat på endnu...



Her er min færdige bagside.


Håber du har kunne bruge dette indlæg til at få lavet et af Verenas flotte taskekort. Smid endelig et link på min blog, hvis du får lavet en på et tidspunkt. Jeg er sikker på, at Verena gerne vil se det, I får lavet.

7 kommentarer:

Vranda sagde ...

En utrolig flot taske. Den er lagt under fortrukne :)

Karina Beck sagde ...

Hvor er den flot. Den må prøves på et tidspunkt!

Mio sagde ...

Super sød taske : ) den skal da klart gemmes.

lissy-hanne sagde ...

Det er vel nok flot, det skal da prøves.

Karina Bunkenborg sagde ...

Super flot taske og tak for den gode vejledning.
vh Renne

Mette sagde ...

Såååå stilig og flott veske!! Tusen takk for du deler oppskriften med oss!
Klem Mette

Scrappegal sagde ...

Nyyydelig! :)